Kisahnya : Papa Tolong Cari Menantu...


Sedang kami sekeluarga dalam perjalanan pulang dari kerja. Tiba-tiba ayish bersuara..

Ayish :   Mama, ayish dah ada idea. Nanti  mama lahirkan adik baru yang perempuan pulak. Bila adik dah besar , ayish boleh kawin dengan adik. 

Mama:  (Dengan mata bulat dan terperanjat menjawab ) Haiisshhh, mana boleh macam tu. Haram, berdosa tau.. Kenapa ayish cakap macam tu? Siapa yang ajar?

Ayish :  Tak de siapa yang ajar, tapi ayish ni nanti malas nak cari isteri. Susah sangat nak cari orang perempuan. Sebab tu lah ayish nak kawin dengan adik je. Tak payah nak cari orang lain dah.

Mama: Amboii, senangnya ayish ni. Mana boleh kawin dengan adik sendiri. Jangan cakap macam tu dah..

Papa : Yang ayish ni sibuk bercakap pasal kawin ni kenapa. Belajar dulu rajin-rajin.. Kerja bagus-bagus, lepas tu baru fikir pasal kawin..

Ayish :  Yerlah, ayish ni kata bila ayish dah besar...

Papa :  Ayish tak payah risau. Nanti isteri ayish biar papa yang carikan. Ayish x payah susah2..

Ayish :  Ok, tapi nanti kalau papa cari awek tak lawa siap papa!..

Papa :  Amboi yek aok nih. Bukan main lagik!

Ayish : Ayish tak suka nak kawan orang pempuan ni.. segan.. tapi nanti ayish nak jaga mama ngan papa sebab ayish sayang mama ngan papa.

Mama : Yer lah, kalau ayish sayang mama ngan papa kenelah belajar rajin2, keje best. Nanti boleh beli rumah, kereta ngan gelang tuk mama..

Ayish : ermmmm, ayish nak jaga mama ngan papa sebab ayish sayang mama ngan papa.. ayish tak payah la keje. kalau nak rumah, tak payah susah2 nak beli, kitakan dah ada rumah. Kereta pulak kita pakai la kereta ni je. Gelang? mama kan dah ada gelang. tak payah la ayish beli dah.

Mama : Abis kalau ayish tak keje, sapa yang nak cari duit?

Ayish : La mama nih. Ayish jaga mama ngan papa. Adik la yang kene keje. Cari duit... adik kan ada...

Mama : Adik? amboiii sedap ngat aok yek.. senang je pikir... adik, adik nak keje cari duit tuk mama?

Adik : aaannnaakkkkkk ( tak nak )

Mama & Papa : ngeeeeeeeeeeeee... :p




P/s : Penerangan : bukan maksud ayish untuk kawin dengan adik dia (kalau ada adik pompuan nnt) sebab apa2 yang x baik. Tapi sebab dia malas nak susah2 cari calon isteri. Fikiran budak2. Mereka tidak mampu berfikiran secara logik. Apa yang mereka tahu bahawa kehidupan itu mudah dan menggembirakan. Namun semoga ayat "ayish sayang mama dan papa" itu akan sentiasa dihatinya . Kerana mama dan papa juga amat menyanyangi diri mu..Hanya perkongsian kisah lucu. Harap tidak disalah tafsirkan. Semoga terhibur..

Popular posts from this blog

Adakah itu Malam Lailatul Qadar

SOLAT DHUHA DAN REZEKI DARI ALLAH

Bertadarus Pada Bulan Ramadhan