aLaMaK.. DaLaM oPiS aDa HANTU!

Kisahnya minggu lepas adalah sorang pekerja baru lapor diri kat opis chantek. Seorang pemuda yang berusia 23 tahun lebih kurang (yer la kot).. Setelah melapor diri, dia telah ditempatkan di opis chantek untuk seminggu sebelum boleh bertugas secara penuh di cawangan lain. 
Kisahnya, opis chantek ni memang la terkenal dengan citer-citer tentang gangguan-gangguan ringan. Contohnya bunyi mesin taip, bunyi orang berborak dan sebagainya. Tapi chantek memang tak hairan la. Bukan tak takut, takut gak cuma malas nak dilayan sangat perasaan ni. Inikan tempat chantek mencari rezeki. So, selalu jugak la chantek kene tinggal sengsorang kat opis ni. Bukan apa, kadang-kadang malas nak keluar. Tapi tak pernah pulak chantek mengalami gangguan seperti yang mereka-mereka pernah rasa.
Tapi, entah macamana la, masa minum pagi tadi, sambil minum sambil borak dan tetiba terbuka cita pasal benda-benda ni. Mulanya budak baru tu tanya, ade gangguan ke kat opis kita nih. Member chantek pun jwbla, memang ada. Tp biasa-biasa je. Budak tu kata, patut la semalam masa rehat, saya tinggal sorang. Saya dengar bunyi mesin taip manual tu. Dan bla..bla..blaa lagilah citer pasal hantu ni. Chantek mulanya ok je tapi bila budak tu kata, kat rumah sewa dia memang ada hantu, siap main cak-cak dr dapur, meremang pulak bulu roma.
Alkisahnya, rupanya budak tu mempunyai keistimewaan. Terbuka hijabnya untuk melihat makhluk ghaib. So apa lagi, bertubi2 la soalan yang dia terima. Chantek tak tanya banyak sangat.Hanya mendengar dari jauh... bukan apa, chantek ni selalu lepak sesorang kat opis nih. seram pulak nanti..Budak tu cerita, yang kat opis ni memang ada hantu. terdapat 3 orang. Seorang perempuan berambut panjang. Berpakaian putih (terdapat kotoran, dan tanah. comot la maknanya baju dia ). Tapi mukanya comel gak la..Yang dua lagi tu tak pasti jantinanya. Sebab berjubah dan tak nampak mukanya. Katanya lagi, makhluk tu memang menghuni opis ni sejak sekian lamanya. Maka dia tidak mengganggu orang.
Alkisahnya lagi. Terdapat seorang pekerja di sini yang berkata-kata agak besar ketika kami heboh bercerita tentang hantu itu. Dia mengatakan, kalau jumpa nanti mahu mintak rambut makhluk itu sehelai. Kami semua mengingatkan dia agar jang berkata besar. Benda macam ni jangan dicabar. Dan bila petang tiba, ketika pekerja itu sedang kencing seorang pekerja lain bergurau dengan dia dengan menepuk bahunya dan terus lari keluar tandas( mungkin dia kencing tak tutup pintu agaknya). Apalagi budak tu, terketar2 masuk opis dan bercerita yang bahu dia kene tepuk. Kitaorang gelak la. Tu lah, sapa suruh cakap besar. Kemudian, cc menyuruhnya relaks dan solat. Dia pun akur dan ke tandas sekali lagi. Tetapi tak sampai 5 minit, cc terima panggilan dari budak tu sambil menangis-nangis dan meraung mengatakan yang ada orang kunci dia dalam tandas.
Masa tu dia mengatakan budak yang boleh nampak hantu ni punya kerja, tetapi bukan sebenarnya. Menurut budak yang boleh nampak tu, memang benda tu yang tutup pintu tu dengan niat untuk menakutkan budak yang bercakap besar tu. Mula-mula memang menjadi persoalan, memang seram dan menakutkan. Bila dengar cerita ni, nak pergi toilet pun takut.. Tapi bila dah dua - tiga hari, cerita mula reda. Perasaan takut masih ada, tapi buat tak layan sangat. Bukan apa, nikan tempat kita mencari rezeki. Terpaksa lalui segala. Kerana ini je pilihan yang kita ada.

Kesimpulannya, makhluk ghaib ni sebenarnya berada dimana-mana. Mungkin disebelah kita atau di depan kita. Maka percaya sangat sampai taksub pun tak boleh, tak percaya langsung pun tak boleh..
kalau jumpa yang ni, kene mintak tanda tangan. hehehe

kata chantek : Takutttt, tak nak citer lah :(

Popular posts from this blog

Adakah itu Malam Lailatul Qadar

SOLAT DHUHA DAN REZEKI DARI ALLAH

Bertadarus Pada Bulan Ramadhan